EGiB
Ewidencja gruntów i budynków (EGiB) jest jednym z rejestrów referencyjnych zawierających informacje o nieruchomościach. Wykorzystywana jest podczas realizacji zadań w zakresie planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej i gospodarki nieruchomościami.
Wśród konsumentów danych EGiB można wyróżnić następujące podmioty:
- sądy rejonowe,
- Główny Urząd Statystyczny,
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska,
- marszałkowie województw,
- jednostki samorządu terytorialnego (gminy),
- pośrednicy w obrocie nieruchomościami,
- zarządcy nieruchomości,
- rzeczoznawcy majątkowi,
- firmy budowlane,
- firmy geomarketingowe.
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
- gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;
- budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;
- lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.
W ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także:
- właścicieli nieruchomości, a w przypadku:
- nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego – oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości,
- gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli – osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania;
- miejsce pobytu stałego lub adres siedziby podmiotów, o których mowa w powyżej;
W ramach budowy ZSIN utworzone zostanie centralne repozytorium kopii zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków. Repozytorium zasilane będzie danymi pochodzącymi z powiatowych systemów do prowadzenia EGiB, dzięki czemu dane EGiB z obszaru całego kraju zostaną zgromadzone w jednym miejscu. W celu zapewnienia spójności pomiędzy rejestrami przechowującymi dane o nieruchomościach, system ZSIN zapewniał będzie wymianę danych w formie dokumentów elektronicznych pomiędzy EGiB a innymi rejestrami publicznymi takimi jak: księga wieczysta, PRG, TERYT, REGON, KSEP. Zadaniem systemu ZSIN będzie również pośredniczenie w przekazywaniu zawiadomień o zmianach danych dokonywanych w poszczególnych rejestrach publicznych, mających znaczenie dla innych rejestrów publicznych włączonych do ZSIN.